Cusco aankomst en vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Martine Boetje - WaarBenJij.nu Cusco aankomst en vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Martine Boetje - WaarBenJij.nu

Cusco aankomst en vrijwilligerswerk

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

20 April 2015 | Peru, Cuzco

Buenos días amigos en Holanda!

Ik ben veilig aangekomen in het centrum van de wereld, de ‘navel’ zoals de Inka’s het noemen waar alles samenkomt: Qosko → Cusco, Peru!

Het centrum is prachtig, met kinderkopjes en steile trappen. Ik woon bij een Peruaans gezin in op 20 minuten van het centrum. Moeder Dina kookt elke dag heerlijk voor mij, veel groente, rijst en af en toe een visje vaak met een verse ‘jugo’ (smoothie) van papaya, mmm!

Ik ben in de eerste week ook meteen begonnen met mijn vrijwilligerswerk. In de ochtenden werk ik op een vaste basis, in een huis waar 50 meiden van 14-17 jaar wonen omdat ze niet meer thuis kunnen wonen. Ik help met kokerrellen in de keuken en wil later ook wat informatievere hulp bieden. Maar op het oog ziet de keuken en het terrein er spik en span uit en is het leuk om met de meiden samen in de keuken te staan. In de middag heb ik een naschoolse opvang bezocht en geholpen met (voor)lezen en Engelse les gegeven. ‘Miiesss, miesss’ roepen al die kindjes heel lief als ze aandacht willen :).

In het weekend heb ik de omgeving van Cusco verkend. Een flinke wandeltocht van 5 uur gedaan, met de eerste 3,5 uur alleen maar steil omhoog een berg opklimmen. We waren als Europeanen wel de die-hards, want de Amerikanen en Canadesen haakten onderweg allemaal af. De gids zelf uiteindelijk ook: een Engelsman die een enorme kater had van zijn verjaarsfeestje. Wij hebben uiteindelijk wél de gletsjers gezien en een welverdiend biertje met chocola gedeeld op de top om het te vieren. De dag erop ben ik met twee Nederlandse meisjes die ik in het vliegtuig had ontmoet naar Pisac geweest. Dat is een dorpje met een enorm grote markt waar alle Peruanen en vooral ook veel toeristen zich verzamelen om groente/fruit/souvenirs te kopen. Vlakbij liggen mooie ruïnes en heb je prachtig uitzicht over de Heilige Vallei (Valle Sagrado), het gebied van de Inka’s met terrasstructuren, oude tempels en ruig berglandschap.

  • 23 April 2015 - 21:19

    Didi:

    Leuk poppie! Klinkt alsof er flink genoten wordt :) Prachtig daar! Ben benieuwd naar de rest van je avonturen. Hopelijk tot snel! Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Martine

Actief sinds 15 Juni 2010
Verslag gelezen: 100
Totaal aantal bezoekers 24482

Voorgaande reizen:

11 April 2015 - 11 Juli 2015

Peru: Cusco

25 Juni 2010 - 15 Januari 2011

Martine in Chili

Landen bezocht: