Despedidas, trabajo y bailes - Reisverslag uit , van Martine Boetje - WaarBenJij.nu Despedidas, trabajo y bailes - Reisverslag uit , van Martine Boetje - WaarBenJij.nu

Despedidas, trabajo y bailes

Door: martineboetje

Blijf op de hoogte en volg Martine

08 Augustus 2010 | ,

Hee allemaal!

Soms vliegt de tijd voorbij, soms lijken de dagen langzaam voorbij te gaan.

Heb de afgelopen 2 weken afscheid genomen van Catherine en Lena, mijn 2 huismaatjes en woon nu dus 'alleen' met Bernadita en dochter Rosa. Wel even wennen, want de meiden namen me altijd op sleeptouw en we konden altijd samen naar huis etc. Nu dus wat rustiger in dat opzicht, alhoewel Bernadita gemiddeld 2 keer per week wel visite over de vloer heeft, wat uitgebreid en lekker eten betekent en nieuwe chileense gesprekken. Zo was afgelopen woensdag ook een grote club familie blijven eten, toen ging het chileens me toch even te snel hoor, 5 gesprekken tegelijk, supersnel met allemaal 'slang' over onderwerpen uit het verleden van de familie...dat was ff een trapje te hoog voor mij.

Op INTA voor het eerst met proefpersonen gewerkt. Ik mocht 2 mannen die een hernia-operatie hadden gehad begeleiden bij de bloedafname en de spiertesten. Verder heb ik elke dag meegeholpen met een project waarbij bejaarden leren omgaan met spelletjes op de computer. Grappig om ze met de muis te zien stuntelen de eerste keer (als ze hem bijvoorbeeld in de lucht tillen en rondjes mee zwaaien). Maar ik stond er elke keer weer versteld van hoe snel ze in 3x een uurtje steeds beter de computer bedienden en de geheugenspelletjes begrepen! De sfeer met de proefpersonen is heel persoonlijk, ze geven je allemaal een kus bij binnenkomst en dikke knuffel als ze weer weggaan. Erg gemoedelijk dus.
Één keer per maand is er een gangbijeenkomst met een lezing van een student en een heerlijke zelfgemaakte lunch daarna met chocolade fondue, warme broodjes, vers fruit, worstjes...jumjumjummie! Volgende keer ga ik wat 'hollands' voor ze meenemen, ik moet alleen nog even verzinnen wat ik hier makkelijk kan maken met de meest simpele ingrediënten..dus tips zijn welkom!!;)
Verder vrij rustig op mijn stage voor mijn eigen project, het is wachten tot het ethisch committee mijn protocol ondertekend voordat ik kan starten met meten. In de lunchpauzes ga ik óf naar mijn cueca les (traditionele chileense dans) óf naar de gymzaal met wat vrouwen BOMmen en buikspieroefeningen doen. zo ben je weer 1,5 uur verder en vliegt de dag voorbij.

In de weekenden natuurlijk ook weer eropuit geweest. Anneleen (van mn jaarcluppie uit Wageningen) is inmiddels ook in Santiago aangekomen, dus dat is wel gezellig. Een paar keer met haar wat wezen drinken en uitgeweest. Een Colombiaanse verjaardag gehad bij Oscar thuis (vriend van de familie hier), weer met de meest heerlijke hapjes en tradities. Zo blazen ze hier nog steeds het aantal kaarsjes van je leeftijd uit en wordt er daarna gezongen met zijn allen. De afterparty was in een salsatent om de hoek, supermooi om al die paartjes te zien dansen. Anneleen en ik hebben ons ook op de dansvloer gewaagd en ik ben erachtergekomen dat het wel handig zou zijn als ze op de basisschhol of middelbare school toch wat verplichte danslesjes zouden geven. Dan zou ik hier iets minder voor gek staan hihi, met mijn veel te grote en houterige lijf vergeleken met de mensen hier!
Afgelopen vrijdagavond was de Hollandse bijeenkomst in de bar waar ik ook alle WK wedstrijden had gekeken. Ik had er heel wat van verwacht, maar uiteindelijk waren er 6 mensen van 40-50 die lekker Heineken aan het drinken waren. Wél heel gezellig en relaxed om weer Nederlands te praten én: stroopwafels!!!oh, wat heerlijk!!
Zaterdagmiddag een geweldige dansparade midden in de stad. Wel wat anders dan de Gayparade (heb wat foto's online gezien), maar minstens zo leuk om naar te kijken. Prachtige traditionele klederdracht, elke dansgroep zijn eigen vlag en ze dansten 4 uur (!!) lang door de stad ter ere van de heilige Maagd. Bekijk zeker de foto's, ons carnaval is er niks bij haha!

ciao ciao,

Martine

  • 08 Augustus 2010 - 09:21

    Michel:

    Krijg je geen nieuwe huisgenoten dan? Zou wel leuk zijn toch.

    Nu maar hopen dat je project snel wordt goedgekeurd door de MEC.

    Veel plezier en we blijven je volgen! Groeten!

  • 08 Augustus 2010 - 11:28

    Judith:

    Zo, dat ziet er zeker gaaf uit!! Als ik iets makkelijks Hollands verzonnen heb laat ik het je weten :P Veel plezier!!
    Liefs Judith

  • 08 Augustus 2010 - 13:13

    Annika:

    Martineee!! Wat leuk allemaal! en die video's zien er ook goed uit :p En wat heerlijk dat de sfeer zo gemoedelijk is!
    misschien kun je poffertjes, appeltaart, boterkoek ofzo maken ;-) of speculaas?

    veel plezier daar verder!!
    xxx uit wageningen

  • 08 Augustus 2010 - 19:27

    Myrthe:

    Heey Martini!
    De foto's zien er weer goed uit! Als je terug bent mag je ons wat dansmoves leren ;-)
    xxx

  • 09 Augustus 2010 - 07:19

    Hanne:

    Ha Martine,

    Leuk om weer een update te lezen. De foto's zien er wederom weer erg kleurrijk uit. Blijf je nu bij deze mensen wonen? Je zou toch ook nog een keertje verhuizen. Ik lees het wel in je volgende verslagje.

    Geniet ervan!
    x Hanne

  • 19 Augustus 2010 - 10:12

    Koen De Bruijne:

    Eindelijk je weblog gevonden. Hiephoi.

    Het diner buffet wacht nu echter op mij, dus ik bewaar je verhalen voor volgende week! Lekker avonturen lezen met een jetlag.. ;)

    Laterrrrr,
    x

  • 27 Augustus 2010 - 19:51

    Rosa:

    Hi Tien!
    Leuk zo'n site meid! En je vermaakt je goed hoor ik!! He maar je hebt toch zo lekker bij Schroder je heupjes kunnen trainen? Of kom je daar niet ver genoeg mee?

    Nou meid vermaak je daar, dan lees ik nog even verder hier!;)

    Liefs! Roos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: ,

Martine

Actief sinds 15 Juni 2010
Verslag gelezen: 83
Totaal aantal bezoekers 24527

Voorgaande reizen:

11 April 2015 - 11 Juli 2015

Peru: Cusco

25 Juni 2010 - 15 Januari 2011

Martine in Chili

Landen bezocht: