Zoek de verschillen: NL vs Chili - Reisverslag uit , van Martine Boetje - WaarBenJij.nu Zoek de verschillen: NL vs Chili - Reisverslag uit , van Martine Boetje - WaarBenJij.nu

Zoek de verschillen: NL vs Chili

Door: martineboetje

Blijf op de hoogte en volg Martine

11 September 2010 | ,

Hola!!

Eten:
Af en toe mis ik NL wel hoor, de lekkere vlokken op mn brood, plakje ontbijtkoek met lekkere boter, glaasje volle melk, waldkornbammetje met kaas....hmmm. Dat kennen ze hier allemaal niet...melk smaakt naar water, boter smaakt héél zout, vlokken, ontbijtkoek en speculaas kennen ze niet, maar er zijn wel weer andere lekkernijen zoals manjar (soort caramelchocopasta wat ze overal opdoen).

Verkeer:
Zoals je in Nederland hard rent om de bus nog net te kunnen halen (of missen) is het looptempo op straat hier gewoon langzaam, niemand haalt elkaar in, niemand lijkt haast te hebben, waar zou je je druk om maken als je wat later op je werk bent??
waar in Nederland niemand geld aan smekende zwervers geeft, wordt hier elke dag live muziek in de bussen gemaakt om geld te verdienen voor het straatleven. Ook in de supermarkten wordt om fooi gevraagd voor goede doelen en pakken speciale mensen je tassen met boodschappen voor je in (om vervolgens ook een duppie fooi te ontvangen). Wel is een busreis een heel avontuur, de chauffeurs scheuren nogal ruig door de bochten.

Geld:
Waar je in nederland bakken geld uitgeeft voor een mooie hond, lopen hier 5 prachtexemplaren achter je aan, hopend op een lekker maaltje/verzorging bij jou thuis, gratis!

Muziek:
als je dacht dat ze in chili alleen maar salsa luisterden heb je het mis. Ik liep laatst door de stad hoorde ik guus meeuwis (!!!!!!!!!!) in een winkel door de speakers knallen!!! en ook brainpower werd laatst op een feestje gedraaid! Heel vreemd om als enige de tekst mee te kunnen zingen!

Milieu:
Ik kom natuurlijk uit wageneningen, dus op het milieu letten ken ik wel, maar hier doet het soms pijn in mijn hart om te zien hoeveel plastic tassen er overal omheen gedaan worden. Per boodschappenkar gaan er zo'n 30 tasjes gratis bij en het afval wordt hier niet gescheiden. statiegeldsysteem is er wel af en toe, maar werkt eigenlijk heel slecht en niemand doet dat.

Wat heb ik verder nog beleefd?
Ik heb een hele leuke tweede week achter de rug in mijn nieuwe huisje, erg gezellig om met studenten weer te wonen. Gister een huisfeestje gegeven als welkom voor de nieuwe mensen (we wonen met 7). Heerlijk van het zonnetje genoten deze week in het park met Anneleen en het wordt alsmaar beter! Totdat....we gister de bergen ingingen voor een barbecue met supermooi uitzicht (althans, dat was het plan). Het regende de hele dag en op een gegeven moment werd de regen zelfs sneeuw!! we gingen richting een waterval en het was alsnog een heel avontuur om daar te komen met de auto over rotsachtige weggetjes, klimmen over rotsblokken terwijl sneeuw je in de ogen prikt en je handen tintelen van de kou, brrrrrrr, heb het lang niet zó koud gehad! Ook het idee van 'tunnelvisie' reallife meegemaakt, er was een tunnel pikkepikkedonker van ongeveer 500 meter waar je doorheen kon lopen zonder dat je het licht aan de andere kant kon zien, superspannend!
chao amigos!
Martine

• 11 September 2010 - 18:56

Anneleen Veldhuizen:

And life is good :-)

• 12 September 2010 - 11:30

Myrthe:

Yo Tinus!

Guus Meeuwis? Wat is het ook een internationale bestseller! ;-)
    Geniet ervan!

xxx Myrthe

• 12 September 2010 - 21:49

Tim:

Hahaha, Guusje! Neem maar een hondje mee voor hier ;). Leuke update hoor!

• 13 September 2010 - 08:40

Annika:

nice martini!
    En leuk dat je nieuwe huisje zo goed bevalt!
    Enjoy enjoy!!!
    xx

• 14 September 2010 - 07:24

Hanne:

Leuk om wat meer over de cultuurverschillen te lezen.
    Het huisje is een behoorlijke villa, Martine! Daar kun je wel een leuk feestje geven.

Gaat het verder ook allemaal goed op je stageadres? Loop je nog op schema en kun je je goed verstaanbaar maken.

Succes maar weer!

x Hanne

• 14 September 2010 - 22:08

Martine:

haha, helaas is dat niet mijn huis, maar wel een hele mooie!;) mijn huis heeft wel een grote tuin, hangmat en dakterras dus ik heb zeker geen klagen!