Reislust! -->Valparaiso, Buenos Aires, Uruguay - Reisverslag uit , van Martine Boetje - WaarBenJij.nu Reislust! -->Valparaiso, Buenos Aires, Uruguay - Reisverslag uit , van Martine Boetje - WaarBenJij.nu

Reislust! -->Valparaiso, Buenos Aires, Uruguay

Door: martineboetje

Blijf op de hoogte en volg Martine

16 Oktober 2010 | ,

Na mijn eerste avontuur alleen naar Argentinie, is de reislust flink toegenomen de afgelopen tijd en ben ik binnen 2 weken nóg eens naar argentinie geweest en naar uruguay! Wel maar voor 4 daagjes, maar toch! weer een nieuwe pagina volgekliederd met onleesbare stempels in mijn paspoort haha.

Ook nog met Anneleen naar Valparaiso geweest om het festival van de 1000 tamboerijnen te zien, helaas hebben we niet 1 iemand op een tamboerijn horen spelen. Wel nieuwe vrienden gemaakt met...een hond! Vanaf dag 1 achtervolgde hij ons, bleef hij trouw op ons wachten terwijl we een siesta in het hostel deden en zelfs nadat we een lange busrit door de stad hadden gemaakt, kwamen we hem weer tegen op straat en liep hij met ons mee. Telkens als er mensen passeerden begon hij (een duitse herder) hard en venijnig te blaffen haha, grappig om de reacties van mensen te zien en een fijn gevoel om beschermd te worden door een hond in een stad waar later die nacht rellen uitbraken (scheen traditie van het festival te zijn). de 2e dag hebben we zomaar wat bussen gepakt en de stad verkend, erg spannend want die bussen scheuren hier echt nogal hard door de bochten en dat in een stad die tussen de steile heuvels ligt! toevallig ook nog de finalisten van een marathon binnen zien komen, 1 groot applaus natuurlijk.

Op mijn stage moest in doordeweek natuurlijk wel de schade inhalen en ik moest mijn werk tot nu toe in het spaans (!) presenteren. Ging gelukkig goed, en ik had de presentatie een beetje opgefleurd met slides over hollandse gewoontes en zelfgemaakte pannenkoeken als afsluiting!:)

Het lange weekend daarna dus naar Argentinie geweest, Buenos Aires, om de 2 meiden op te zoeken die ik in Mendoza had ontmoet. Omdat uruguay (montevideo) best in de buurt lag, zijn we daar ook nog even heengeweest. De mensen in argentinie zijn nogal trots op zichzelf, logisch, want ze hebben een supergroot stuk van de wereld in bezit met natuur, het lekkerste vlees, goedkoop leer, goedkope benzine, tango en goede voetballers (maar niet zo goed als 'naranja mecanica' natuurlijk!). Uruguay lijkt wat dat betreft wat meer op NL, een klein schattig landje met supervriendelijke mensen, relaxte sfeer, mooie kust en alles rustig aan. Alle toeristische activiteiten gedaan: veel en heerlijk vleesch gegeten, iets van leer gekocht, de tango gedanst en bekeken en foto's gemaakt van alle gebouwen in de stad.

Toen ik weer terugkwam in Santiago midden in de nacht hoorde en zag ik iets heel emotioneels op tv: de 1e mijnwerkers bevrijd!!!!!!!!!!!heftig!! de 22 uur daarna volgde het hele land het proces van de bevrijding van de 33 mijnwerkers die 69 dagen onder de grond hebben vastgezeten in een hitte van 35 graden. ongelofelijk dat ze er allemaal levend en vrijwel gezond uit zijn gekomen! Dinsdagavond werd er uitgebreid feest gevierd op het grote plaza italia in santiago, en ik was er natuurlijk bij!!:) Ben weer op tv geweest, of in ieder geval gefilmd (zie filmpjes op facebook) en het was echt 1 grote chaos van toeterende auto's, zingende en dansende mensen, onrustige politie, blaffende honden, verkleedpartijen en springende menigte.wauw! Ik geloof echt dat ik in de beste periode van het jaar ben gekomen in Chili. Ik heb de aardbeving gelukkig gemist, wel het WK meegemaakt, daarna het bicentenario (200 jarig bestaan) en ook de bevrijding van de mijnwerkers...allemaal heel belangrijk voor de chilenen en stiekem voel ik me op dat soort momenten ook wel een beetje chileense.

De komende tijd geen grote reizen op de planning tot december natuurlijk! Dan gaan Henkie en ik er samen 6 weken op uit!:)

Saludos y un abrazo,

Martine

  • 16 Oktober 2010 - 00:55

    Bart De Vreede:

    Wow wat geniaal allemaal, zeker dat mijnwerkers feest! Have fun (ook zonder grote reislustige avonturen)!

  • 16 Oktober 2010 - 11:17

    Rian:

    Klinkt super!! Ook dat bordje op het feest voor zo'n mijnwerker, geniaal! Haha. Have fun! xx Rian

  • 16 Oktober 2010 - 13:13

    Michel:

    Wauw, je maakt inderdaad echt veel bijzondere gebeurtenissen daar mee zeg.
    Hopelijk gaat het met de stage ook allemaal zo goed. Volgens mij duurt die ook nog maar iets van zes weken, of niet?
    Succes en tot lees!

  • 16 Oktober 2010 - 18:24

    Judith:

    Zooo, tussen die stage door doe je wel weer hele gave dingen! Super! Het was wel heftig zeg, voor die mijnwerkers! Gelukkig dat het met zo'n feest afgesloten kon worden!!
    Geniet weer lekker van de komende tijd!

    Liefs Judith

  • 17 Oktober 2010 - 11:36

    Nienke Smits:

    Hey Martine,

    wat een top story weer! Zo te lezen haal je inderdaad echt alles uit je stage maar zeker ook je vrijetijd daar wat erin zit. Gaaf!
    Nu dan wel even voorbij met reizen, maar lekker aftellen naar de volgende in december.
    Maar geniet tot die tijd nog maar van de mooie cultuur, de mensen (en de honden ;-) ) en natuurlijk het lekkere eten in chili.

    groetjes Nienke

  • 23 Oktober 2010 - 11:14

    Stef:

    Hey Nienke,

    Wat een toptijd daar zeg... Enne het lijkt als of je alleen maar aant reizen en aant feesten bent,maarja zo ken ik je!!

    X Stef

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: ,

Martine

Actief sinds 15 Juni 2010
Verslag gelezen: 97
Totaal aantal bezoekers 24532

Voorgaande reizen:

11 April 2015 - 11 Juli 2015

Peru: Cusco

25 Juni 2010 - 15 Januari 2011

Martine in Chili

Landen bezocht: